Слухняний язичок (артикуляційна гімнастика в домашніх умовах шляхом використання ейдетичних завдань)

Формування правильної звуковимови вимагає великої, клопіткої , системної роботи, неабияких зусиль дитини та уваги й терпіння зі сторони дорослих. Щоб навчилася дитина правильно вимовляти звуки, їй потрібно навчитися
здійснювати складні артикуляційні дії, спостерігати за роботою артикуляційного апарату,зосереджувати увагу на окремих моментах артикуляції, знаходити спільне та відмінне в положенні органів мовлення та свідомо керувати рухами активних органів, контролювати їхню роботу.

Вироблення точних, повноцінних рухів і дій, відпрацювання їх, об’єднання простих рухів у складні, відчуття артикуляційної постави – усе це досягається у процесі виконання дітьми спеціальних тренувальних вправ – артикуляційної гімнастики. Успіх роботи багато в чому залежить від застосування різноманітних, цікавих для дітей форм роботи, оскільки під час тривалого виконання одноманітних артикуляційних вправ діти швидко втомлюються, часом втрачають інтерес до занять. Щоб цікаво було дітям займатись, потрібно
використовувати різні способи подачі навчального матеріалу, і одним із них є ейдетика. Саме ейдетика розмовляє з дошкільниками їхньою мовою. Вона залучає всі аналізатори дитини: дозволяє побачити,почути,відчути. У дітей розвивається логічне й асоціативне мислення, уява, творчі здібності.

Ознайомимося з деякими ейдетичними прийомами та варіантами їх застосування в домашніх умовах під час виконання артикуляційної гімнастики.

Успішне навчання та розвиток дітей,безперечно, потребує поєднання занять із грою,використання художнього слова, цікавого ілюстративного матеріалу. Дитина, захоплюючись, не помічає, що її навчають, а тому легше і швидше долає труднощі, набуває необхідних навичок і знань. Ігрові прийоми проведення артикуляційної гімнастики знімають у дітей напруження, заохочують їх до наступних корекційних занять, надають упевненості у своїх силах, а спеціально дібрані римовані рядки до кожної вправи виховують у дитини увагу до звукового ладу мови, сприяють розвитку мовленнєвого слуху.

У логопедичній практиці, як відомо, прийнято користуватися певними умовними назвами окремих вправ «Жабки», «Хоботок», тощо, рекомендується використовувати також знайомі дітям картинки-символи із зображенням конкретних предметів, що асоціюються з певними рухами, положеннями органів артикуляційного апарату. Символи- картинки з відображенням певних артикуляційних вправ слугують зоровою опорою.

Як проводити артикуляційну гімнастику в домашніх умовах ?

1) Перед усім пам’ятайте, що саме вчитель-логопед правильно підбере артикуляційні вправи, які потрібні вашій дитині.
2) Дотримуйтесь певної послідовності у їх виконанні – від простих до більш складних.
3) Спочатку вправи виконуйте у повільному темпі,обов’язково перед дзеркалом.
4) Кожне заняття для дитини має бути цікавим.На перших заняттях можна обмежитися і дворазовим виконанням вправи,головне,щоб вона була виконана правильно,якісно. Потім кількість повторень збільшується до 10-15 разів.
5) Коли дитина навчиться виконувати рухи, відчувати положення органівартикуляційного апарату,дзеркало можна  прибрати.
6)Для дітей потрібна зорова опора,тому доречно використовувати картки із зображенням артикуляційних вправ та символи-картки.
7) Позитивно налаштуйте дитину на роботу,наприклад, прочитайте веселий віршик, запропонуйте загадку. Покажіть символ-картку,зверніть увагу на зображення , запитайте про яку артикуляційну вправу подумала дитина
дивлячись на символ-картку, а вже потім починайте виконання вправ.

1. Артикуляційна вправа «Жабка» ( на символ-картці зображена жабка).

Запитання: «Про яку артикуляційну вправу ти подумав (ла)?». Відповідь дитини. Дитина уважно слухає віршик, пригадує правильне виконання вправи та виконує її. Аналогічна робота проводиться із наступними вправами.

Жабка їсти захотіла,
враз взялась вона
за діло –
наловила аж сім мух,
тому й рада :
рот – до вух!

Рот трохи відкрити. Посміхнутись, губи розтягнути так, щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення під лічбу 10-15 секунд.

2. Артикуляційна вправа «Хоботок»

В зоопарку ми були,там великі є слони.
А маленький Раві
привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
«Всім привіт!»- немов казав.
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай.

Витягнути губи сильно вперед,напружити, як при вимовлянні звука У.

 

3. Артикуляційна вправа «Лопаточка»

Широким я язик зроблю,на нижню губу покладу.
Гарна вийшла і пласка
моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка
не скопає грядки.

Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні 10-15 секунд.

 

4. Артикуляційна вправа «Чашечка»

Чашку чарівну я можу зробити,
з глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
старанно в нього краї загинаю.
Соком наповню її чи водою –
чашка чарівна завжди зі мною.

Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.

 

5. Артикуляційна вправа «Коник»

Я на конику скачу :
– Цок-цок-цок!
Хочеш, тебе підвезу?
-Цок-цок-цок!
З вітерцем мій коник мчиться :
-Цок-цок-цок!
Дзвінко стукають копитця:
-Цок-цок-цок!
В’ється коникова грива :
-Цок-цок-цок!
Ой,який же я щасливий!
-Цок-цок-цок!

 

Присмоктати язик до піднебіння,клацати язиком. Клацати повільно,сильно, тягнучи під’язичну вуздечку. Виконати 10-15 разів.

Скоромовки українською мовою

 

Росте липа біля Пилипа.

* * *

Кит кота по хвилях катав —

Кит у воді, кіт на киті.

 * * *

Обережний хитрий лис

До нори вечерю ніс.

* * *

Заболіло горло в горили —

Бо горила багато говорила.

* * *

Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби.

* * *

У зливу жахливу під кущем

Дуже змокли жук з джмелем.

* * *

Черепаха чаплю вечором

Пригощала чаєм з печивом.

* * *

Чорно-білий чорногуз

У болото чорне вгруз.

* * *

Тигренятко з тигром-татом

Тренувалися стрибати.

 

* * *

Розвиток правильної мови дитини - необхідна умова її розвитку

Мовленнєва діяльність дітей формується у процесі пізнання навколишнього, спілкування з оточенням.

Наслідуючи дорослих, дитина оволодіває мовою поступово і до 5-6 років за умов нормального розвитку засвоює правильну вимову всіх звуків.

 

Як розвивати мовлення дитини

1. Спілкуйтеся з дитиною якомога більше.

2. Збагачуйте словниковий запас малюка новими словами.

3. Розмовляйте з дитиною повільно, грамотно і чітко, ні в якому разі не cюсюкайте.

4. Коли малюк говорить, виправляйте мовленнєві помилки тільки після того, як він закінчить фразу.

5. Багато читайте дитині, вчіть її переказувати, разом вчіть вірші.

6. Процес розвитку мовлення стимулює дрібна моторика рук.

   Виконуйте вправи для пальчиків, малюйте.

   Не забувайте хвалити дитину після кожного успіху.

Що таке  мовна  норма?

 Малюк починає оволодівати мовою з самого народження. У 2-3 місяці – гуління ; у 5-6 місяців – “лепет”, а 8-9 місяців вимовляє перші нескладні слова.

В період з 1,5 – 2 років дитина починає розмовляти, знає від 100 – 300 слів і будує нескладні фрази.

До 3-х років словниковий запас збільшується в 3-4 рази.

Вимовляє всі звуки, крім сонорних і шиплячих.

На 4-ому році життя словниковий запас складає 1500-2000 слів.

В кінці 5-го року дитина повинна чітко вимовляти шиплячі і сонорні звуки; підбирати слова на заданий звук, визначати на слух звуки в слові.

 

Час звернутись до логопеда

 Якщо вашій дитині важко спілкуватись зі своїми однолітками, і ви помітили, що її мова значно відстає від норми, зверніться за консультацією до логопеда. Виясніть, що стало причиною.

 Підставою для відвідування логопеда є неправильна вимова звуків: (с, з, ц, ш, ж, ч, л, р). Чим довше малюк буде картавити і шепелявити, тим міцніше закріпиться у нього неправильна вимова і тим важче буде в майбутньому виправити дефект.

 

Поради вчителя-логопеда

Як виконувати домашні завдання.

1. Отримавши домашнє завдання, ознайомтесь з ним і відразу зясуйте  питання, які виникли з вихователем чи логопедом.

2. Допомагайте малюкові виконувати завдання.

3. Якщо дитина помиляється, виправте її, але ні в якому разі не карайте і не підганяйте.

4. Намагайтесь викликати у дитини зацікавленість до занять, щоб вправи носили ігровий характер.

5. Артикуляційну гімнастику виконуйте перед дзеркалом.

6. Не забувайте приносити зошит з домашнім завданням в понеділок в садочок.

7. Повідомте вихователя чи логопеда про труднощі, які виникли під час виконання домашніх завдань.

8. Обовязково виконуйте всі домашні завдання. Це допоможе швидше усунути вади звуковимови.