Консультація для батьків

з теми: “Фізична готовність дітей до школи”

       Вступ дитини до школи завжди є переломним моментом у її житті.

     Ваша дитина старший дошкільник? Ви хочете підготувати її до школи? Але не знаєте, з чого почати?

   Найперше і найголовніше: оцініть реальні можливості вашої дитини! Кожна дитина індивідуальна і неповторна, вам залишається лише визначити напрямок розвитку тих сторін особистості, які цього потребують.

    Фундаментом підготовки дитини до школи є її фізична готовність

  Згідно санітарно-епідеміологічним правилам «Гігієнічні вимоги до умов навчання в загальноосвітніх установах» перші класи шкіл приймаються діти шостого або сьомого року життя на підставі висновку психолого-медично-педагогічної комісії про готовність дитини до навчання.
   Обов’язковою умовою для прийому в школу дітей шостого року життя є досягнення ними до 1 вересня віку не менше п’яти років і восьми місяців.

Критерії фізичної готовності:

➤ дитина дотримується режиму дня ( вчасно прокидається, спить 8-10 год. на добу, робить ранкову зарядку, самостійно їсть);

➤ дитина самостійно одягається, ходить до туалету;

➤ дитина може підняти свій рюкзак і носити його зі школи додому;

➤ дитина бігає, стрибає, займається спортом із задоволенням

Сучасна школа висуває до дитини підвищені вимоги. Це зумовлено істотним зростанням інформаційної насиченості шкільних програм, засвоєння яких вимагає від дошкільника швидкості реакції, концентрації уваги, здатності тривалий час витримувати психоемоційне та фізичне навантаження.

Погляди батьків щодо підготовки дитини до школи є різноманітними. Одні вважають, що готувати дитину до школи потрібно. Інші наголошують, що поспішати не варто – дитина сама все надолужить.

Щоб успішно вчитися, дитині потрібні сили, вона має бути фізично готовою щодня нести ранець чи портфель, сидіти протягом 30-35 хв. на уроці, правильно тримати ручку, писати впродовж тривалого часу тощо.

Фізична готовність як одна з найголовніших складових загальної готовності до шкільного навчання визначається станом здоров’я майбутнього першокласника, рівнем його рухових умінь, розвитком фізичних якостей, сформованістю самообслуговувальних та культурно-гігієнічних навичок, правильної постави, самостійністю і творчістю в руховій сфері.

І педагоги, і батьки часто недооцінюють роль сформованості навичок здорового способу життя – фізичний аспект розвитку дитини. Фахівці стверджують, що саме фізичний розвиток є запорукою успішного навчання дитини в школі.

Не можна забувати і про фізіологічну готовність. Фізіологічна готовність означає достатній рівень розвитку психофізіологічних (рівень сформованості дрібної моторики), фізіологічних (ріст, вага, кількість постійних зубів) й анатомо-морфологічних функцій і структур дитячого організму, стан здоров’я (фізіологічна зрілість). Фізіологічно зрілій дитині легше впоратися з фізичними та розумовими навантаженнями, адаптуватися до нових умов, оскільки вона менш вразлива до стресу, збудників дитячих інфекційних хвороб.

Фізична готовність дитини до школи – це рівень розвитку всіх систем організму, в якому щоденні тренувальні навантаження не завдають шкоди дитині, не викликають у нього надмірного стресу і перевтоми.

Обов’язковим компонентом фізичної готовності дитини до школи є й емоційно-мотиваційний стан, який виявляється у стійкому інтересі, емоційній налаштованості, у бажанні виконувати різноманітні вправи, усвідомлено відноситися до свого здоров’я.

    Рухова активність також є важливим показником фізичної підготовленості дітей. Вона є не тільки фізіологічно обґрунтованим засобом розвитку загальної витривалості, а й сприяє підвищенню розумової і фізичної працездатності, поліпшенню емоційного стану, повноцінному фізичному і психічному розвитку дітей, зміцненню їх здоров’я.

    Слід зазначити, що провідним показником фізичної готовності старших дошкільників до школи вчені визначають рівень фізичної підготовленості дитини (Е. Вільчковський, Н. Ноткина, Р. Сольонова та ін.). Її міцний фундамент, закладений на основі поєднання диференційованого навчання дітей основним видам рухів з розвитком фізичних якостей та рухових здібностей дозволяє досягти гармонійного фізичного розвитку.

   Своєчасна і вичерпна діагностика  фізичної підготовленості дозволить виявити не тільки досягнутий дитиною рівень розвитку моторики, ступінь їх відповідності віковим нормам, але й її потенційні рухові можливості.

    Аналіз дослідження завідувача кафедри фізичного виховання і здоров’я НПУ імені М. Драгоманова, доктора педагогічних наук, професора Олександри Дубогай дозволяє визначити фізичну готовність старших дошкільнят до навчання в школі. З метою об’єктивної оцінки рівня фізичної підготовленості дітей до навчання в школі О. Дубогай пропонує на рівні перевірки навичок читання і лічби, визначити за допомогою м’яча і скакалки ступінь розвитку фізичних якостей, координації рухів та інших навичок

Охарактеризуємо запропоновані вправи як нормативи для дітей 6 років.

1.Стрибок у довжину з місця відображає розвиток швидкісно-силових якостей, вибухову силу м’язів ніг та швидкість реагування. Виділимо методичні поради щодо виконання даної вправи. Виконується на неслизькій поверхні від визначеної лінії. Зараховується краща з трьох спроб. Відстань 90-120см.

2. Кількість кидків і ловіння м’яча діаметром 10-15 см двома руками з відстані 1 м об стінку визначає не лише рівень розвитку спритності та координацію рухів дитини, а й здатність набуття навичок письма, праці, малювання, розвиток дрібних м’язів руки, що забезпечують опанування цих навичок. Отже, дані вправи варто використовувати протягом літа з метою підготовки руки. Ударяти м’ячем не менше 15-20 разів підряд.

3. Згинання і розгинання рук в упорі лежачи характеризують силу м’язів рук і плечового поясу, яка необхідна для перенесення вантажу (зокрема, шкільного рюкзака). Вправа виконується на килимку. Від 10 разів і більше.

4. Стрибки через скакалку впродовж 1-1,5хв.  характеризують не лише стрибкові можливості дитини, а і швидкість її рухової реакції можливість виконувати комбіновані дії з іншими предметами, визначають рухову спритність дитини, допомагають розвинути загальну функціональну витривалість і поліпшують каліграфію.

5. Стрибки зі скакалкою тренують ресорну функцію хребта, адаптують його до різних стрибкових навантажень. Виокремлюємо вимогу стрибати через скакалку без перерви не менше 40 разів.

6 Піднімання тулуба у положення сидячи з вихідного положення лежачи на спині відображає готовність м’язів спини і живота до тривалих статичних навантажень під час сидіння за партою на уроках.

    Ця вправа може бути засобом профілактики постави, зміцнення м’язів живота та поперекового відділу спини. Оцінюється максимальна кількість підйомів у положення сидячи – руки вперед, спина пряма, ступні зафіксовані. Кількість цих вправ  має становити не менше 10-24 разів / бажано за 30 секунд /.

    Якщо рухова підготовленість дитини за одним з тестів (або в усьому комплексі тестів) недостатня, а її руховий вік відстає від паспортного, варто батькам допомогти дитині протягом оздоровчого періоду (влітку) засвоїти запропоновані завдання, поступово збільшуючи навантаження, а саме додаючи по одному повторенню щодня.

    Наведемо короткий перелік нормативів, які повинна виконувати дитина шести років.

⇨ Біг на 10 метрів – за 3 секунди.

⇨ Стрибок у довжину з місця – 90-120см.

⇨ Стрибок у довжину з розбігу – 140-200см.

⇨ Стрибок у висоту з розбігу – 40-50см.

⇨ Метання тенісного м’яча на дальність /хлопчики – 10м. Дівчатка – 6м/.

Шановні батьки! Головна порада: не перевантажуйте дітей навчанням, обов’язками та вимогами, адже це їхнє дитинство і воно в них одне!

З огляду на зазначене, діяльність  дошкільних навчальних закладів спрямовується на збереження, зміцнення й відновлення фізичного, психічного і духовного здоров’я дітей, забезпечення їх своєчасного та повноцінного, гармонійного фізичного розвитку з перших років життя.
        У фізичному розвитку дітей наші заклади  орієнтується   на об'єднання зусиль педагогів і сім'ї щодо охорони життя, збереження і зміцнення дитячого здоров'я, підвищення опорності організму негативним факторам зовнішнього середовища, формування у дітей системи уявлень про власний організм, здоровий спосіб життя, засоби ефективного впливу на стан здоров'я і фізичного розвитку, необхідного набору життєво важливих рухових умінь і навичок, фізичних якостей малят, а також для оптимізації рухової активності дошкільників у процесі організації їхньої життєдіяльності. Реалізація даної мети  вирішується  розв'язанням комплексу наступних  завдань:
 ОЗДОРОВЧІ ЗАВДАННЯ:
 1. Охорона життя та зміцнення здоровя дітей.
 2. Формувати правильну поставу і розвивати всі групи м'язів.
 3. Підвищувати рівень стійкості організму до впливу несприятливих факторів навколишнього середовища.
 4. Спонукати дітей до самостійного використання добре знайомих видів і способів загартування вдома і в дитячому садку.
ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ:
 1. Формувати уявлення про своє тіло, про необхідність збереження свого здоров'я.
 2. Опанування різновидів життєнеобхідних рухів - ходьби, бігу, стрибків, лазіння.
 3. Збільшувати запаси рухових навичок та вмінь за рахунок розучування спортисних вправ та ігор з елементами спорту.
 4. Формування культурно-гігієничних навичок.
 5. Розширювати знання дітей про розмаїття фізичних і спортивних вправ.
 ВИХОВНІ ЗАВДАННЯ:
 1. Розвивати у дітей інтерес до різних видів рухової діяльності ( навчальної, ігрової, трудової і тощо)
 2. Підвищувати рівень довільності дій дітей.
 3. Розвивати у дітей наполегливість і витримку при досягненні мети, прагнення до якісного виконання рухів.     
 4. Розвивати доброзичливі відносини з однолітками в процесі спільної рухової діяльності.
 5. Виховувати любов до спорту. 6. Формувати позитивні моральні та вольові риси характеру.
      В нашому садочку проводиться повний обсяг форм фізичного виховання відповідно до Програми розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі". 
     Сукупність організаційних форм роботи, які впроваджуються в освітній процес, становлять: 
- заняття з фізичної культури (проводяться двічі на тиждень за загальним розкладом занять у приміщенні або на майданчику (в період з квітня до жовтня за належних погодних умов і тричі на тиждень під час прогулянок); 
- фізкультурно-оздоровчі заходи (ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультхвилинки, фізкультпаузи, загартувальні процедури); 
- різні форми організації рухової активності у повсякденні (заняття фізичними вправами на прогулянках, фізкультурні свята та розваги, дитячий туризм, рухливі ігри, самостійна рухова діяльність, Дні та тижні здоров'я, індивідуальна робота з фізичного виховання).
      При проведенні різних форм фізкультурно-оздоровчої роботи педагоги  закладу дотримуються рекомендацій щодо їх тривалості, насиченості динамічним компонентом, враховують індивідуальні показники стану здоров'я, самопочуття дітей. 
     В садочку здійснюється повний комплекс оздоровчо - загартовуючих заходів: 
Традиційні: 

- ходіння босоніж влітку по скошеній траві, камінцях; 
- гігієнічні водні процедури; 
- гімнастика пробудження; 
- масаж рефлекторних зон стопи, використовуючи "доріжки здоров'я"; 
- проведення дотикового масажу; 
- вправи на формування правильної постави; 
- гімнастика для очей; 
- пальчикова гімнастика; 
- масаж долоньок горіхами, каштанами; 
- повітряні процедури; 
- вітамінотерапія: вживання в їжу часнику, цибулі, фруктів, овочів. 
Нетрадиційні: 
- ароматерапія; 
- фітотерапія; 
- дихальна гімнастика; 
- психокорекція (казкотерапія, кольорова терапія, сміхотерапія, психогімнастика).

Здоровя дитини багатство родини!Здоровя народу багатство країни!

 

 Усі ми знаємо, що нема в людини більшої цінності, ніж здоров’я. З давніх-давен відоме гасло: “Твоє здоров’я в твоїх руках!”. Але для того,щоб навчитися берегти здоровя, треба багато знати про самих себе, про стан свого організму. Слово здоровя супроводжує дитину з часу її народження. Ще навіть не знаючи, що воно означає, три-, пятирічний малюк каже: Я здоровий, якщо не хворію.

  Головне завдання дорослих полягає в тому, щоб змінити на ліпше ставлення до власного здоров’я майбутніх громадян України, тим паче, що рівень захворюваності дітей нашої держави дедалі зростає. Щоб дитина могла піклуватися про своє здоровя і здоровя інших, необхідно виробити в неї свідоме ставлення до життя, усвідомлення пріоритету здоровя.  Дуже важливо сформувати валеологічний світогляд і мотивацію до здорового способу життя. У дошкільнят виробиться усвідомлене ставлення до власного здоровя, коли вони засвоять елементарні знання про свій організм, оволодіють гігієнічними нормами поведінки, психологією спілкування, гігієною харчування. Ці знання і навички вони поповнюватимуть протягом усього свого життя.

 

                      Хвилинки-Здоровинки

                             (масажі й самомасажі)

                                         Для носа

      1. Зверху донизу вказівними пальцями помасажувати ніс.

     2. Погладити ніс вказівними пальцями з одного та іншого боку (можна по черзі).

     3. Вказівним пальцем закрити одну ніздрю, подихати, потім другу і знову подихати.

     4. Пофиркати, як їжачок.

                                       Для очей

     1. Заплющити очі та вказівними пальцями погладити повіки.

     2. Походити вказівними пальцями по очах.

     3. Пожаліти оченята.

    4. Повільно заплющити очі та розплющити їх – Спляча красуня.

     5. Покліпати очима

                                       Для вух

      1. Потягти двома пальцями за мочку вух (5-6 р.).

      2. Вказівним та великим пальцем покрутити козелок угору – вниз (5-6 р. у різні боки).

      3. Вставити мізинець у вухо і вібрувати ним (10-20 у кожному вусі).

     4. Зімкнути пучки середнього та вказівного пальців на обох руках і закрити ними вушні раковини, зігнувши їх у напрямку верхніх щелеп так, щоб не було чути сторонніх звуків.

   5.Потерти вушні раковини до почервоніння. Запропонувати дітям порівняти, у кого червоніші вуха. Запропонувати потерти вуха одне одному. 

     6.Закрити вухо долонею і постукати по ній пальцями іншої руки (6-7 р.). Те саме зробити з другим вухом.